مقالات

افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس یکی از مولفه های لازم برای زندگی اجتماعی امروزه است. انسان ها از کودکی تا پایان زندگی خود به داشتن این مهارت نیاز دارند. داشتن اعتماد به نفس ارتباط مستقیم و مهمی با کیفیت و موفقیت زندگی ما دارد. در بسیاری از مواقع دلیل تغییر مسیر زندگی یک شخص و بازماندن از رسیدن به اهداف و آرزوها همین نداشتن یا پایین بودند اعتماد به نفس است.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس یا Self-Confidence یعنی قدرت نمایش توانایی ها در حد نیاز می باشد. یعنی اگر در هر زمان و مکان توانایی انجام کاری را داریم پس نیازی نیست نگران چیزهای دیگر باشیم. ممکن است اشتباه و یا هرچیزی که برخلاف خواسته ماست و برای آن برنامه ریزی نداشتیم یا اتفاقات غیر منتظره، برای افرادی با اعتماد بنفس بالا نیز اتفاق بیافتد. اما نکته مهم این است که با وجود اعتماد به نفس معمولا کمتر دچار دستپاچگی می‌شویم و به خوبی از پس مدیریت شرایط برمی‌آییم.

 اعتماد به نفس باعث می‌شود به چیزهایی که می خواهیم و می دانیم که می توانیم، برسیم. اشخاصی که اعتماد به نفس پایینی دارند معمولا آرشیوی از عکس العمل افراد دیگر دارند تا آن عکس العمل ها را بهانه ای قرار می دهند تا ضعف اعتماد به نفس خود را توجیه کنند و آن را دلیل موجه عدم انجام کار بدانند.

افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند همیشه نگران نظرات و عکس العمل دیگران هستند اما این رفتار کاملا اشتباه است زیرا ما در نظر انسانهای دیگر آنقدر مهم نیستیم که خود ما تصور می کنیم. دانستن این موضوع کمک بسیار زیادی به ما خواهد کرد تا با آرامش و آسودگی زندگی کنیم.

راه های بالا بردن اعتماد به نفس

راه های بسیاری برای بالا بردن اعتماد به نفس و توسعه فردی وجود دارد که ما در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • یادگیری بسیار مفید است، پس در یک کلاس ثبت نام کنید و از آن لذت ببرید.
  • یک کار مفید کوچک در طول روز انجام دهید، برای مثال از اطرافیان خود بپرسید که در چه کاری می‌توانید به آنها کمک کنید؟ اجازه دهید حس خوب مفید بودن روز شما را متفاوت کند.
  • به باشگاه بروید. اثرات روانی ورزش باعث ایجاد حس خوبی در شما می‌شود.
  • به یک رویداد اجتماعی بروید حتی اگر در آنجا فقط شنونده باشید اما رویدادهای اجتماعی که در آن کاری انجام دهید مثل کمک کردن به فروشنده کتاب در رویداد یا آماده کردن ظرف های میهمانی یک محفل اجتماعی.
  • فهرستی از چیزهایی که در زندگیتان با آنها کنار می‌آیید، تهیه کنید و بنویسید که چطور می‌توانید هر کدام را حذف کرده یا به حداقل برسانید.
  • یک پیروزی یا موفقیتی را که در گذشته تجربه کرده‌اید به یاد بیاورید و برای آن به خودتان افتخار کنید. ارزش قائل شدن برای دستاوردهایتان، خودستایی یا خودشیفتگی نیست، بلکه برای سلامت‌ شما لازم است کوچک شمردن دستاوردها خود جز پایین بودن اعتماد به نفس است.
  • برای بار دوم و سوم در یک رویداد اجتماعی حضور داشته باشید و فقط در کنار آشنایان یا در گوشه ای تنها نمانید. سعی کنید سر صحبت را با غریبه‌ها باز کنید تا تجربیات جدیدی به دست آورید.
  • یک بار وقتی در حال طفره رفتن از انجام کاری بودید (دعوت شدن به مهمانی، یک پروژه‌ی چالشی یا هر چیز دیگر)، بدون فکر کردن به نتیجه، بگویید «به جهنم» و هر طور شده آن را انجام می‌دهم.
  • همیشه به خود یادآوری کنید که شما نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید، پس به علایق و سلایق خود اهمیت دهید.
  • اگر همه کارهای یک زندگی60، 70 و یا 110 ساله را در زندگی انجام داده بودید، دیگر نیازی نبود که بترسید. پس هرگز فکر نکنید که هر نترسیدنی به معنای نداشتن اعتماد به نفس است، بلکه به معنای این است که شما در حال طی کردن مسیر جدیدی هستید.

تاثیرات پایین بودن یا عدم اعتماد به نفس

عدم اعتماد به نفس مشکلات بسیاری را برای فرد به همراه خواهد داشت. موفقیت هایی که برای آن ها آرزو یا حتی برنامه ریزی دارید را از دست داده اید یا از دست خواهید داد. همیشه تعدادی کار عقب مانده دارید که با وجود داشتن وقت و فرصت آن ها را به زمانی دیگر موکول می‌کنید. عدم اعتماد به نفس قبل و حین شروع هر کاری باعث می‌شود احساس کافی بودن نداشته باشید.

به همین جهت توصیه می کنیم هر چه سریعتر نسبت به پیگیری و حل این مشکل و برای بدست آوردن مهارت لازم اقدام نمایید.

سخن آخر

بدانید که، تمامی آنچه بدان نیاز دارید تا بتوانید به رویاها، خواسته های کوچکی که از آن ها فرار می‌کنید خود جامه عمل بپوشانید، هم اکنون از آن شماست.

هرگونه فقدان در خود یا عدم اعتماد به نفسی که در خود احساس می کنید توهمی بیش نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *